Jak změnit své návyky: Týdenní výzvy

Kouření a nadměrná konzumace alkoholu. Přejídání se nezdravým jídlem z fastfoodů. Promarněné hodiny na sociálních sítích. Nekontrolovatelné utrácení peněz. Jsme zajatci našich dysfunkčních vzorců chování a podléháme špatným návykům. Nikdy ale není pozdě na změnu.

Svoboda přichází s disciplínou

Mozek má rád vyšlapané cesty. To, co se jednou naučil, dělá znovu a znovu. V určitých situacích zapne autopilota a pak může být obtížné převzít vědomou kontrolu nad svým chováním. Když si zavazuji tkaničky u bot, takový návyk mi ušetří energii a jsem za něj vděčný. Někdy je ale automatická reakce nežádoucí. Například když jdu kolem kavárny a mozek mě proti mé vůli vtáhne dovnitř, abych si koupil ten úžasný čokoládový dort. Přestože vím, že nemám dávat přednost krátkodobému potěšení před dlouhodobým cílem, kterým je snižování cukrů a ztužených tuků v mém jídelníčku.

Přiznám se, že před pár lety pro mě bylo procházení ulicemi města kolem všemožných lákadel a nástrah prodejců stresující. Dnes, hlavně díky trénování mindfulness, si dokážu většinu škodlivých myšlenkových vzorců zavčas uvědomit. Místo, abych se myšlenkám poddával, jsem je začal pozorovat. Disciplína, sebeovládání a integrita převzali dohled nad nespolehlivým autopilotem.

Týden na zkoušku

Změnit některé (sebe)destruktivní návyky není jednoduché. Proto jsem si začal dávat výzvy. Stanovím si časový úsek (většinou týden) a na tuto dobu se vzdám konkrétní činnosti nebo naopak budu dělat něco, co jsem předtím nedělal. Bez závazků. Prostě zkusím, jestli to jde. Na konci vyhodnotím, co nového jsem se naučil, jaké překážky jsem musel překonat, případně co mi zabránilo výzvu úspěšně dokončit.

 

Příklad:
Jím příliš mnoho pečiva. Dám si tedy výzvu „Týden bez pečiva“. Zkusím 7 dní nesníst žádné pečivo a uvidím, co to se mnou udělá. Tím přinutím mozek, aby začal pracovat a hledal alternativy.

 

Podle londýnské studie z roku 2009 je k tomu, aby si člověk vytvořil nový návyk, potřeba 18 až 254 dnů (v průměru 66 dnů). Jeden týden s velkou pravděpodobností nebude stačit k tomu, abyste změnili něco, co děláte roky. Přesto si myslím, že týdenní (nebo i kratší) výzvy mají smysl. Člověk při nich zjistí, že změna je uskutečnitelná. Přijdete na to, jak věci dělat jinak a lépe. Objevíte nové cesty. A často to nebude ani tak náročné, jak jste se domnívali.

Dejte si týdenní výzvu a vyzkoušejte to, co chcete na sobě změnit.

 

Moje výzvy Úspěšnost
Týden offline na samotě
Týden bez supermarketů
Týden zero waste
Týden bez pečiva
Týden bez masa
Týden bez přidaných cukrů
Měsíc bez alkoholu
3 dny na ovocných/zeleninových šťávách a smoothies
10 dní meditace v ústraní
Týden bez času v plánu
Týden bez nápojů (jen čistá voda) v plánu
Týden ve tmě v plánu
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on Pinterest


Chceš si zjednodušit život? Přijď na kurz minimalismu v Praze nebo v Brně.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *